Rabu, 30 September 2009

Keusahawanan di dalam Islam

Keusahawanan merupakan satu bidang yang sangat digalakkan oleh Islam. Islam amat menggalakan umatnya keluar mencari rezeki di atas muka bumi Allah yang luas ini. Islam melarang umatnya hidup meminta-minta , sebaliknya berusaha sendiri untuk mernyara keluarga. Hal ini ditunjuk oleh Rasulullah dan Abdul Rahman bin Auf yang merupakan usahawaan yang berjaya di zaman dahulu.
Keusahawana merupakan satu ibadah yang mana ia terikat dengan beberapa peraturan yang wajar dipatuhi dan pada hakikatnya, ia membawa kepada kebaikan. Secara prinsipnya,system keusahawanan Islam menurut perspektif Islam mengandungi garapan tentang prinsip-prinsip muamalah yang bersifat dinamis dan dikodifikasikan sebagai peraturan perekonomian yang sentiasa memenuhi kehendak dan realiti sosioekonomi masyarakat semasa.
Dalam disiplin perundangan Islam, persoalan keusahawanan Islam lazimnya diklafikasikan dibawah komponen fikah muamalah. Dalam perbincangan disiplin tersebut ia menjelaskan tentang interaksi muamalah manusia secara global berasaskan doktrinisasi tauhid iaitu konsep hablumminannas dan hablumminallah. Melalui proses ini kepentingan peribadi manusia dapat diselaraskan secara harmoni dengan kepentingan umum masyarakat yang berpotensi untuk mewujudkan keadilan dan nilai-nilai murni dalam sistem keusahawanan Islam.
Sehubungan dengan itu, keunikan yang terdapat dalam system keusahawanan Islam disebabkan ia bukan hanya berasaskan kepada observed principles (wahyu). Kombinasi kedua-dua elemen tersebut membentuk disiplin keusahawanan yang bercitrakan Islam, dan menjadi panduan dan peraturan kepada gelagat hidup manusia untuk berinteraksi sesama manusia dan Pencipta.
Secara tidak langsung ia dapat membentuk blueprint economy yang strategikdan dalam masa yang sama masyarakat Islam dapat mengelakkan kegiatan ekonomi yang menyimpang daripada prinsip Islam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan