Rabu, 30 September 2009


BANDAR ISLAM

Menurut pandangan daripada Mufti Kerajaan Negeri Perlis, Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin sesebuah Bandar Islam itu tidak bergantung kepada penduduknya semata-mata. Ia merangkumi cirri dan aspek pembinaan serta kehidupan masyarakat yang mendiaminya. Sesebuah Bandar Islam itu menekankan aspek Islam seperti kesejahteraan, keharmonian, keselamatan, serta kebersihan yang mana aspek-aspek tersebut dibina selaras dengan syariat Islam.
Sesebuah bandar Islam tidak semestinya berada di Negara Islam dan dihuni oleh orang Islam semata-mata. Sekiranya sesebuah Bandar itu berada di luar Negara Islam tetapi mementingkan konsep Islam seperti kebersihan, kesejahteraan, keharmonian, keselamatan, ketenangan dan lain-lain lagi yang sama dengan syariat Islam, maka ia berkonsepkan kepada Bandar Islam. Tetapi sekiranya sesebuah Bandar itu kotor, berlaku ketegangan seperti system jalan raya yang sentiasa sesak dan aspek keselamatan yang longgar, maka ia bukanlah cirri-ciri Bandar Islam. Inilah yang menjadi perkara pokok dalam melihat konsep sesebuah Bandar Islam itu.
Sesuatu yang perlu difikirkan ialah perancangan ke arah bandar Islam itu perlu berlaku secara konseptual yang mementingkan kesejahteraan penduduknya dan kleharmonian penduduk yang mendiaminya. Sesebuah Bandar yang sesak dan tidak terkawalm akan menyebabkan nilai-nilai hidup masyarakat menjadi kucar-kacir. Di sinilah pentingnya aspek perancangan bandar itu, dan tanggungjawab ini merupakan satu ibadah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan