Jumaat, 2 Oktober 2009

AKIDAH KEKUATAN MASYARAKAT
Akidah begitu berperanan dalam membentuk jati diri dan akhlak seseorang individu. Akidah jugalah yang menentukan kekuatan sebuah masyarakat. Penghayatan terhadap akidah membolehkan manusia menggunakan segala kekuatan yang ada untuk membuat perubahan ke arah yang lebih maju.

Dari aspek pemikiran:- Akidah Islam akan mengeluarkan manusia daripada kegelapan dan kejahilan kepada cahaya iman. Dengan itu, seseorang itu akan menggunakan seluruh tenaganya menimba ilmu pengetahuan dan mengambil pengajaran daripada ayat-ayat Allah. Mereka akan meninggalkan taqlid buta dan berpegang kepada ilmu dan keiman.

Dari aspek kemasyarakatan:- Akidah Islam mampu mewujud dan menguatkan hubungan silaturrahim antara anggota masyarakat tanpa mengira warna kulit, atau keturunan. Oleh itu, penghayatan akidah akan menjadikan masyarakat Islam sebaik-baik umat.

Dalam aspek akhlak:- akidah Islam mampu menggerakkan manusia ke jalan yang lurus dengan menanam rasa takut kepada Allah dan mengingati balasan pahala dan dosa atas perbuatan yang dilakuakn. Situasi ini akan menyuburkan akhlak mulia dalam kalangan masyarakat.
Sesungguhnya akidah merupakan penggerak kepada umat Islam untuk terus maju dalam apa jua bidang sekalipun.

1 ulasan: