Jumaat, 2 Oktober 2009


ISU PENUNTUT iSLAM DI IPT
Dewasa ini, penuntut Islam di IPT sering di kaitkan dengan tingkah laku dan sahsiah. Perbuatan atau tingkah laku yang di pamerkan seolah-olah agama kita ini tidak ada contoh tauladan atau petunjuk dari mana-mana pihak. Sedangkan di dalam agama kita telah Allah utuskan Rasul mulia yang agung budi pekertinya untuk kita contohi.
Sebagai seorang yang diberi kelebihan dari individu lain di luar sana kita seharusnya bijak dalam membawa atau mengawal perwatakan kita. Kita diberi kelebihan untuk berada di gedung ilmu dan sewajarnya kita menghayati dan menggunakan sebaiknya kemudahan yang diberikan ini. Kita tidak perlu untuk menuding atau mengajar orang lain sebalikmya, kita haruslah bermula dengan diri kita terlebih dahulu.
Sebagai seorang pelajar muslim, kita seharusnya menunjukkan contoh terbaik kepada masyarakat lain. Tidak kira dari apa segi sekalipun, kita harus menunjukkan yang terbaik seperti yang di anjurkan di dalam agama kita yang Syumul.
“Jadikan Rasul itu contoh panduan terbaik kita. Marilah kita sama-sama hayati dan telusuri peribadi mulia baginda. Ibaratkan cermin yang kita lihat itu, di dalamnya ada contoh peribadi mulia Rasulullah s.a.w.. Bersama-sama kita bulatkan tekad, kuatkan azam dan seru pada hati supaya bersemangat untuk menjadi seperti baginda, kita boleh dan memang boleh, kerana kita ada kelebihan yang lebih dari insan di luar sana…Insyaalah ”


1 ulasan:

  1. betol 2 humaira..sy sokong nk2 kite ni student fpi kn kene berdkwh le jwbnye..

    BalasPadam