Khamis, 1 Oktober 2009


Politik Islam dalam berhadapan Isu Pembesaran Rumah Ibadat
Pembesaran rumah ibadat yang berlaku di Selangor mendapat pelbagai reaksi. Ada yang gembira dan ada yang memendam rasa marah. Ada juga yang berpendapat pembinaan rumah ibadat perlulah seimbang dengan jumlah penganutnya. Jika nisbahnya tidak rasional ia haruslah dibantah.
Gabungan Mahasiswa Islam seMalaysia (GAMIS) berpendapat sebelum menimbulkan persoalan sensitiviti orang Melayu mengenai saiz rumah ibadat ini, umat Islam seharusnya bertanya kepada diri sendiri “apakah perananmereka dalam memakmurkan masjid?”
Adalah memalukan jika orang melayu sibuk membantah mengenai saiz rumah-rumah agama lain, sedangkan masjid yang begitu banyak dan besar saiznya tidak dimanfaatkan. Peranan masjid sebagai tempat mengumpulkan umat Islam hanya berlaku pada hari Jumaat sahaja. Sedangkan masjid sepatutnya dikunjungi setiap hari berasaskan fungsinya untuk mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.
Ayuh kita sama-sama fikirkan yang mana lebih menyentap hati umat Islam- MASJID YANG DIBINA TIDAK DIHORMATI OLEH UMAT ISLAM SENDIRI ATAU ISU PEMBESARAN RUMAH IBADAT AGAMA LAIN?
Setiap parti politik samada pihak kerajaan atau pembangkang mestilah bertoleransi dalam melakukan sebarang tindakan demi menjaga keharmonian dan masa depan rakyat. Janganlah kita asyik mengkritik tindakan orang lain yang bukan seagama dengan kita sebaliknya awasilah setiap tindakan umat kita. Islahlah sesame umat islam untuk kita sama-sama berdakwah kepada yang bukan Islam daripada kita terus menyaingi mereka.

1 ulasan:

  1. yer humai...msyrakat kurg ksdran dlm soal ni....
    bina msjid untuk bermegah or untk menarik org rmai mndekati Allah..
    sama2 kt renungi...

    BalasPadam